Wzrastająca ilość czynników degradujących środowisko przyrodnicze, wiąże się z koniecznością zmiany dotychczasowych postaw, sposobu myślenia i zachowania. Proces kształtowania umiejętności, wiedzy i świadomości człowieka rozpoczyna się od najmłodszych lat. Wiek przedszkolny jest najlepszym okresem do wprowadzenia elementów edukacji ekologicznej.
Charakterystyczną cechą dziecka w wieku przedszkolnym jest bardzo aktywne zainteresowanie otoczeniem, badawcza postawa poznania świata. Dziecko poznając przyrodę i podstawowe prawa nią rządzące, dostrzega współzależności występujące w otaczającym je świecie, czynniki zagrażające rozwojowi przyrody oraz sposoby zapobiegania degradacji naturalnego środowiska. Opracowany program ekologiczny „Ziemia zielona planeta” zawiera elementy edukacji ekologicznej. Wdrożony do przedszkolnych działań wychowawczo-dydaktycznych stanowi istotny fundament w kształtowaniu postaw proekologicznych wychowanków. Wykorzystując naturalne predyspozycje dzieci i poprzez wprowadzenie w zagadnienia ekologii uwrażliwia wychowanków na piękno otaczającej przyrody. Kształtuje wśród wychowanków właściwą postawę wobec naturalnego środowiska, prowadzi do zrozumienia roli i miejsca człowieka w przyrodzie. Cele ogólne:
- Kształtowanie wśród wychowanków postaw proekologicznych.
- Rozwijanie poczucia troski i odpowiedzialności za obecną i przyszłą jakość życia na Ziemi.
- Kształtowanie umiejętności dostrzegania piękna otaczającego nas świata przyrody.
- Zapoznanie ze znaczeniem przyrody dla życia każdego organizmu na naszej planecie.
- Zapoznanie ze skutkami niewłaściwego gospodarowania człowieka na Ziemi.
- Poznanie sposobów zapobiegania degradacji naturalnego środowiska.
- Rozwijanie opiekuńczego stosunku wobec świata roślin i zwierząt.
Cele szczegółowe:
- Kształtowanie podstawowych zasad ochrony środowiska przyrodniczego.
- Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska.
- Budzenie wrażliwości na piękno otaczającej przyrody.
- Uświadomienie znaczenia przyrody dla człowieka.
- Zainteresowanie wychowanków florą i fauną, żyjącą w środowisku naturalnym.
- Zapoznanie z przyczynami zanieczyszczenia środowiska i koniecznością przeciwdziałania im.
- Kształtowanie u wychowanków potrzeby niesienia spontanicznej pomocy otaczającej przyrodzie.
- Poznanie sposobów racjonalnego wykorzystania zasobów przyrody.
- Rozwijanie aktywnych form wypoczynku na łonie natury.
- Wskazanie na konieczność budowania harmonii ze środowiskiem.
Treści nauczania:
- Poruszenie podczas zajęć problematyki z zakresu przyczyn zatrucia: gleby, powietrza, wody i jej ochrony.
- Wystawa prac plastyczny „Żyj z przyrodą w zgodzie”.
- Zorganizowanie akcji „Sprzątanie świata”.
- Zorganizowanie wycieczki do lasu.
- Prowadzenie doświadczeń i obserwacji w kąciku przyrody.
- Organizowanie bliższych i dalszych spacerów w celu prowadzenia obserwacji najbliższego środowiska.
- Prowadzenie hodowli w kąciku przyrody.
- Zorganizowanie przedstawienia promującego postawę proekologiczną
- Prowadzenie upraw w ogródku przedszkolnym
- Założenie kącika literackich nowości ekologicznych, dostępnych dla rodziców, jak i personelu przedszkola
- Wykorzystywanie materiałów odpadowych w pracach plastycznych
- Prowadzenie eksperymentów z zakresu:
- dokonywania pomiarów zanieczyszczenia wody;
- właściwości powietrza.
Przewidywane osiągnięcia:
- Wychowankowie mają świadomość skutków złego gospodarowania środowiskiem naturalnym.
- Znają i przestrzegają zasady ochrony środowiska.
- Wychowankowie mają ukształtowaną postawę współodpowiedzialności za stan najbliższego środowiska.
- Wychowanków cechuje wrażliwość na piękno otaczającej przyrody, stanowiącej przyczynę doznań estetycznych i odpoczynku człowieka. Zauważalna u wychowanków umiejętność racjonalnego zachowania się w kontakcie z przyrodą.
- Umiejętność prowadzenia przez wychowanków obserwacji, formułowania wniosków.
- Zauważalna umiejętność oceny określonych zachowań człowieka wobec najbliższego środowiska.
- Rozwój hobbystycznych zainteresowań u dzieci. Ukształtowana postawa odpowiedzialnego, sumiennego wykonywania powierzonych zadań.
- Ukształtowana wrażliwość wychowanków na otaczające środowisko.
- Znajomość warunków potrzebnych roślinom do wzrostu, rozwoju.
- Zainteresowanie problematyką ochrony środowiska wychowanków, rodziców, personelu przedszkola
- Wychowankowie posiadają wiadomości nt. właściwości fizycznych powietrza, wody.
Procedury osiągania celów: Metody:
- problemowe
- aktywizujące
- praktyczne
- podające
Formy:
- indywidualna
- zespołowa
- grupowa
Środki dydaktyczne:
- pomoce dydaktyczne: modele, ilustracje, fotografie, utwory literackie, książki, albumy
- materiały dydaktyczne: nagrania magnetofonowe i video, przeźrocza
- techniczne środki dydaktyczne: rzutnik, magnetofon, magnetowid
- dydaktyczne środki pracy: pacynki, materiały plastyczne i przyrodnicze, tablice flanelowe magnetyczne, graficzne, narzędzia ogrodnicze, skrzynki, doniczki, nasiona i sadzonki roślin, stroje, dekoracje
Ewaluacja:
- Scenariusze
- Zdjęcia
- Prace plastyczne
- Konspekty
Opracowanie Joanna Opalińska Przedszkole Publiczne Pilzno |